KVALITETSTRÄNING PÅ UCSP

Igår tränade jag UCSP, ett benpass sk “Lower Blue” och ja, idag har jag typ blåa ben… Måste säga att det alltid är lika bra på UCSP, kvalité på så många sätt – heja Frida, din långsiktighet ger resultat. Hur som, Sebastian höll i upplägget som var hipthrusters, marklyft och benböj på bänk dvs man går ner med rumpan tills man snuddar bänken. En bra övning för att kunna “sätta” sig med stången på axlarna, inte ovanligt att man lutar sig för mycket fram när man inte är van. Kul att träna med Sebastian, han är väldigt noggrann  med tekniken och idag kan jag säga att både rumpan och benen är väldigt högljudda…Sist men inte minst – glöm inte ha kul när du tränar:)

IMG_3616

Posted in UCSP | Leave a comment

ÖPPNAR UPP

Förra måndagens yoga var så grymt att jag valde samma upplägg igen. Först behandling hos Kim och sen 75 min yoga. Det är en fysisk yoga och jag är helt färdig efteråt. Mycket handstående, huvudstående och rotationer. Rotationer är ju magiskt måste jag säga, öppnar upp, förlänger och just den här varianten är fantastisk för att stabilisera skuldran. Ser ju inte precis flott ut men jag kämpar på:) 

 

Posted in METROPOLIS, YOGA | Tagged , | Leave a comment

PASSION FÖR INREDNING

Om att ha ett intresse, människor som inte har ett intresse är faktisk ganska tråkiga, det finns inget driv helt enkelt. Sen kan man ha olika intressen, huvudsaken är att man har något eller gärna flera:) I fredags träffade jag ett gäng inredningsbloggare med en stor passion för inredning och design, jag själv har alltid varit inredningsintresserad men nu håller det på att växa till något större. Därför var det extra kul att träffa de här tjejerna. KASTHALL_BloggfrukostAtt hålla press och bloggträffar gör jag ofta men jag måste säga att göra små frukostar är en favorit, det blir mer personligt. Jag hade dukat upp frukosten från Fabrique på brickor med mönstret från vår nya “Muse” en matta inspirerad av 60-talet.Kasthall MuseDet blev härliga samtal och det är verkligen kul att berätta om Kasthall och våra fina produkter.Kasthall Muse_vävda mattor

Blom fåtölj_kasthall flagshipstoreDen fina blom fåtöljen:)

Kasthall_Bardot_handvävdAlla våra mattor är handgjorda och här kollar Caroline in Bardot mattan och vem som har vävt den.

Herbarium_Kasthall FlagshipstoreHär kikar vi på “Herbarium” och hur blomprintet som är designat av Gunilla Lagerhem Ullberg har kommit till.

kasthallkasthall_bloggfrukost

Kasthall bloggfrukostEn himla härlig morgon på många vis:)

Posted in INREDNING, KASTHALL, MATTOR | Tagged , , , , , | Leave a comment

OM ATT VARA HALVVÄGS

När man är mitt upp i något, det kan ju faktiskt vara egentligen vad som helst som ett stort projekt på jobbet, ombyggnation hemma eller som jag tänker tala om just nu, ett tufft träningspass. Hur hjärnan väljer att hantera denna information att man är just halvvägs igenom svett,pannben och det faktiska att du gör det mot klockan. Eftersom jag så många gånger har lyssnat på Cecilia Duberg och hennes fantastiska föreläsningar om just hjärnan så ska jag rätta mig här, hjärnan väljer att förmedla information på ett visst sätt men det bästa är att jag kan styra mina tankar. Alltså jag kan välja tanken att jag har:

1: lika mycket kvar, jag tror jag dööör.

2: nu är jag vid hälften och nu räknar jag ner – woden är min:)IMG_6033Upplägget igår såg ut så här:onsdagswod_crossfit uniqueSå klart var det tufft, för dig som inte är hemma i crossfit förkortningar så betyder “10 RFT” 10 rounds for time – alltså på tid. Den första angivna siffran innan eller efter en övning är antalet repetitioner eller vikt är för killar och den andra för tjejer. Vikten är alltid den som är målet men kan man inte så får man ta en lättare.

Så hur gick det för mig och min hjärna, historiskt sätt så brukar jag få ångest vid halvvägs men jag har tränat mitt tankesätt och peppar mig galet mycket och berömmer mig själv. Sista två varven suger men då är man ju nästan framme:) För mig tog det hela 27 min och 30 sekunder så jag är nöjd, tiden som var kvar hejade jag fram det som inte var klara. För så är det i crossfit, de som är “snabbast” får väldigt lite pepp medans de långsammare får allt pepp i världen:)

Avslutningsvis, tillbaka till Cecilia, hon håller en föreläsning ikväll på Lululemons Showroom, Riddargatan i Stockholm. Om du har tid gå tid, kolla mer info här. Cecilias blogg på Womens Health med massa bra coach tips hittar du här.

 

Posted in CROSSFIT, LULULEMON, PERSONER SOM INSPIRERAR | Tagged , , , | Leave a comment

KROPPEN KRÄVER LÄNGRE ÅTERHÄMTNING

För att vara helt ärlig så är jag inte precis 23 år längre, dock är jag faktiskt väldigt mycket mer vältränad och stark än när jag var just 23:) Jag har alltid tränat och jag tror att jag även fortsättningsvis kommer att träna på olika sätt. Som sagt, jag är inte 23 men tränar väldigt ofta med de som är just mellan 25-30, inget som jag tänker på, vi kör rakt in i kaklet och garvar åt det mesta. Det ända som skiljer sig nu när jag är 45 vs 23 är att kroppen kräver lite mer återhämtning så jag tränar 4 dagar vilar 1, tränar 3 dagar vilar 1. Det funkar för mig, jag anpassar också intensiteten tex, vet jag att jag ska träna “onsdags woden” som alltid är crazy tar jag det lite lugnare på tisdagen om det inte råkar vara en vilodag. En vilodag för mig är inte detsamma som att inte göra något, det kan vara yoga, jogga lugnt 5 km eller lite gymnastik. Dessutom promenerar jag med hunden minst 5 km varje dag och det känns som en bonus varje gång med tanke på att jag har ett stillasittande arbete och om jag bara åker till jobbet och sedan hem kommer jag upp i ungefär 3500 steg på en dag vilket inte är klokt. Mitt mål är att ha minst 10 000 steg varje dag. Kroppen är inte skapt för att inte göra något. Nu kanske du tycker något annat men detta funkar på mig. Det jag däremot får göra oftare är att ta olika behandlingar eftersom jag gillar att lyfta tungt och träna hårt.akupunktur_metropolis gymDet gör jag Metropolis Gym hos överlägset bästa Kim, otroligt kunnig och väldigt ödmjuk kille:)kim_akupunktur_rehab_metropolis gymEn annan sak som tar längre tid är att värma upp, 20- 30 min uppvärmning är optimalt, om jag dessutom får in lite yoga då och då kommer jag att kunna träna crossfit tills jag är 100 år:)

Posted in METROPOLIS | Tagged , , , | Leave a comment