Träning med barn

Att träna tillsammans med sina barn är kanske den största tjänsten man kan göra dem under deras uppväxt. Genom att barnen regelbundet får fysisk motion och lär sig att träning kan vara roligt, lägger man grunden till goda vanor som barnen kommer att ha glädje av hela livet. Dessutom blir träningspassen ett tillfälle att tillbringa kvalitetstid tillsammans med sitt barn.

Något man måste vara beredd på om man planerar att träna tillsammans med sitt barn är dock att man inte kommer att kunna lägga upp passen så som man är van. Man får helt enkelt vara beredd på att improvisera och ta träningen som den kommer, eftersom det viktigaste är att barnen tycker att det är roligt. Om de tröttnar på en viss övning är det därför ingen idé att framhärda med den, utan bättre att byta till en annan aktivitet.

Det går att träna med sina barn oavsett vilken ålder de är i. Om man har väldigt små barn, det vill säga spädbarn, blir träningen visserligen endast för ens egen skull, men att träna tillsammans med sin bebis är ändå ett sätt att tillbringa tid med dem och ett sätt att möjliggöra sin egen träning när man också måste ha uppsikt över bebisen hela tiden. Många gym erbjuder särskilda klasser för nyblivna mammor och pappor, där man kan utföra olika typer av styrkeövningar där bebisen är inbladad. Det enda som är viktigt om man ska iväg på en sådan klass är att man har en smidig skötväska, där man får plats med allt som bebisen behöver och kanske även ens egna träningssaker, så att man slipper släpa på flera väskor. På Elodiedetails.com hittar du massor av snygga och praktiska skötväskor, som passar alla typer av träningspass.

Om man har lite äldre barn kan man låta dem vara delaktiga på ett annat sätt under ens träningspass. Man kan till exempel låta barnet cykla bredvid medan man springer, eller turas om att springa intervaller. Barn tycker om att göra saker med sina föräldrar, och man kan därför se till att göra träningen till något av ett gemensamt projekt, till exempel genom att ta tid på varandra för att se om man förbättras, eller genom att ha ett lopp som målsättning med träningen, som båda deltar i.

Självklart blir träningen roligare om man kan leka samtidigt som man tränar, och detta är något som barn är experter på: de flesta lekar, som kull, innefattar ju en hel del springande. Det finns också många övningar som man kan göra tillsammans med barn som blir lika delar lek som träning, till exempel att gå skottkärra. Det går till så att den ena personen ställer sig med händer och tår i marken, och kroppen längs med marken. Den andra lyfter sedan upp fötterna, och sedan går båda personerna tillsammans framåt, som en skottkärra. Detta är utmärkt träning för armar och bål, och kräver dessutom en hel del samarbete och kroppskoordination. En annan övning, som passar bra om man är flera, går till så att man ställer sig på led efter varandra med benen brett isär. Sedan rullar personen längst fram i ledet en boll mellan benen till den längst bak. Denna person ska sedan springa framåt med bollen, samtidigt som hen hoppar över de andra i ledet, som lägger sig på marken som stockar. Sedan ställer sig alla upp igen, och man börjar om.

Detta är bara två exempel på de många lekar/träningsövningar man kan göra med barn. Låt fantasin flöda – om inte annat kan barnen säkert själva komma på en rolig lek!