Sportkläder för vintern

Olika årstider kräver olika sportkläder. På sommaren räcker det med att dra på sig ett par shorts, en t-shirt och gympaskor när man vill ge sig ut på en löparrunda. Det härliga sommarvädret gör att många har en bra träningsrutin på sommaren, men när vintern närmar sig är det många som lägger utomhusträningen på hyllan. Hösten och vintern är mörka årstider och det är mer lockande att mysa inomhus än att träna utomhus. Med rätt utrustning kan du dock hålla igång med utomhusträningen även under vinterhalvåret. På vintern är det kallt, mörkt och halt vilket ställer särskilda krav på sportkläderna. Här får du tips om hur du klär dig bäst för utomhusträning på vintern.

Väst

Ett vanligt fel som många gör är att de klär sig för varmt när de tränar utomhus på vintern. När du är hemma i värmen och ska bege dig ut i kylan är det lockande att dra på dig mycket kläder. Kom ihåg att kroppen snabbt värms upp och att det kommer att bli alldeles för varmt att träna i en tjock jacka. En väst är ett mycket bättre alternativ eftersom den både värmer och låter kroppen andas. Du kan köpa praktiska och snygga västar till dig och din man hos Johnells. Där hittar du västar från välkända varumärken som Canada Goose, Parajumpers, Boomerang och Barbour. Vid regnigt eller blåsigt väder kan västen med fördel kombineras med en tunn vind- och vattentät jacka. Västen kan användas vid olika typer av vinterträning. Den passar vid högintensiv träning som löpning såväl som lågintensiv träning som promenader.

Vattentäta skor med bra grepp

På vintern krävs det att du har träningsskor som är anpassade efter vinterunderlag. Vinterunderlaget skiljer sig från sommarunderlaget. På vintern är det både blötare, kallare och halare. Vattentäta skor med bra grepp är bra att ha på vintern. Fötterna blir ofta varma snabbt och därför behöver du oftast inte köpa varma skor. Om det är väldigt kallt ute eller om du lätt fryser om fötterna kan du istället lägga i värmande sulor eller ha på dig ett par extra strumpor.

Reflexer

Under vinterhalvåret är de ljusa timmarna betydligt färre än under sommaren. Många gånger när du är ute och tränar kommer det att vara mörkt. Det är därför otroligt viktigt att du har reflexer på dig. Även om du har god uppsikt är det inte säkert att andra ser dig. Användandet av reflexer kan rädda liv eftersom de uppmärksammar bilister, cyklister samt andra löpare om din närvaro. Även om du tränar där det finns gatubelysning behöver du reflexer eftersom ögat har svårt att urskilja kontraster i mörkret.

Mössa & vantar

För att hålla kylan ute behöver du accessoarer i bra fukttransporterande material, som exempelvis ull. Undvik bomull eftersom det gör dig kall när du blir svettig. Mössa, vantar och buff värmer på viktiga områden. En buff bärs runt halsen och är tunnare och mer praktiskt än en halsduk. Det finns tunna löparhandskar som passar perfekt vid vinterträning. De ser tunna ut, men när du blir varm kommer du att glädjas åt att inte ha för varma vantar.