TRÄNINGENS RETURN OF INVESTMENT!

I fredags körde vi ju ett riktigt “hållkäften” pass och helt på riktigt -det var grymt och jag har galen träningsvärk,love it! Hela lördagen var jag på jobb i Norrköping och pga snöovädret valde att åka tåg. På vägen hem köpte jag lite tidningar, både livsstil och träning. Som du vet möts man ofta av massa pepp och träningstips, många bra men i livsstils tidningar mer tveksamma, tex 4 veckor till sexpacket… Det är ju inte heller någon nyhet att de omslag som säljer bäst är en vältränad tjej med kort topp och just ett bra sexpack, du kanske inte tror mig men så är det. Det är också något som de flesta tjejer någon gång har drömt om. Att skumpa tåg ger tid för lite tanke arbete och då tänkte jag så här…

I yrkeslivet pratar man helt naturligt om ROI “Return of Investment” varför gör man inte det mera om sin träning. Om du investerar i 1 timmes träning så ska ju den här timmen mätas: Hur mycket ger den dig tillbaka och vilket resultat får du? Den ska också ställas  mot vad du hade kunnat göra istället tex vara med familj,kompisar, jobba, bara vara,äta,lära sig något nytt. Tiden är vår tids hårdvaluta. Nu drar jag det här till sin spets men ger det mig verkligen ROI när jag går på Zumba 1 timme som när jag tränar riktigt stenhårt med tex Frida. Svar NEJ, jag menar kom igen, vem lurar du egentligen, var det inte träningsresultat du ville ha? Om det nu är så att det är glädjen och att få skaka rumpa du vill ha-då är det väl investerad tid.  Det jag vänder mig emot är att motionärer lurar sig själva att tro att det är detta som ska ge dem drömkroppen.

Jag läser också om olika koncept som har börjat dyka upp för kvinnor där det ska räcka med lite cirkel träning där du fint lyfter och drar i lite maskiner i en halvtimme 1-3 ggr i veckan.

Ok, jag vet-bättre än inget men kom igen, det är ju inte så att kvinnor är några dumskallar som inte vet bättre. Ofta har kvinnor det största ansvaret för  familjen, matlagning,städning och aktiviteter medans män oftats tar hand om sk underhållsarbete som tex klippa gräset, tvätta bilen ,måla om huset, en typ av arbete som går att planera in i sitt schema. Att hämta barn, storhandla och laga mat är svårt att säga jag hinner inte det just nu, nästa helg passar bättre. Uttöver detta finns oftast ett heltidsarbete. Det är nu dessa fiffiga halvtimmes koncept poppar upp, just för att få in lite rörelse i vardagen och så tänker den tilltänkta kunden ungefär så här:

Det finns nog ingen tjej som aldrig har tänkt tanken att det här kunde vara en trevlig 365 form…

Men då mina vänner krävs något helt annat. Du måste till att börja med träna mera men framförallt så måste du fylla dina dyrbara minuter med något som faktiskt gör skillnad och är något annat än det du gjorde igår. Jag vet att alla inte är beredda att förändra sina beteenden för att nå just ett sånt här resultat men det kvartstår att många gärna skulle vilja se ut så här. Det kostar helt enkelt mer, än några halvtimmar per vecka. Dessutom bör du förändra din livsstil med kost och sömn men det är en annan diskussion.

1: Ha en tydlig målbild – vad vill du uppnå? Bli stark,gå ner i vikt, klara att springa ett löparlopp, få ökad rörlighet, få ett sexpack-just detta är det bara DU som vet. Sätt långsiktiga mål men glöm inte att sätta delmål och njut av dem.

2: Ifrågasätt din träningsform. Har du tränat BodyBump i 3 år och du faktiskt inte har märkt någon större skillnad kan det vara en ide att göra något annat.

3:Om du lockas av en pulverdiet för att vågen ska visa en trevligare siffra  GÖR DET INTE, jag kan köpa pulvret av dig till dubbla priset. Det är det sämsta ever, det enda du lyckas med är att lura din kropp och förstöra din ämnesomsättning. Jepp, du kommer att gå ner i vikt, dina vänner kommer säga VAD FIIIIIN DU ÄR men på längre sikt smyger kilona tillbaka och för det mesta kommer det några till (som så klart är objudna)

4: Våga ifrågasätta din tränare om du har en – Gör vi verkligen rätt, nu har vi tränat ihop i 2 år, jag har betalat dig massa pengar och jag ser och känner mig likadan ut. Våga ifrågasätta dig själv, har du hållt det du skulle göra? It takes two to Tango;)

5: Omge dig med människor som vill samma sak som du, som är beredda att ge det lilla extra och som inte bara tar energi utan ger lika mycket tillbaka:)

6:Se på helheten -vad behöver just du och din kropp (mat,sömn,skratt,träning,kärlek,jobb,vila)

7: Sluta belöna dig med mat, du är ingen hund;) Jag menar, hitta andra sätt att belöna dig. Tex, har du klarat 1 månad träning enl planen, gå på SPA, eller något annat du gillar. Lär dig också att uppskatta det lilla som att du faktiskt fick en egen stund som bara var din:)

8: Planera träning och mat, om du planerar vad du ska äta i morgon är sannolikheten att det blir något bra överhängande. Skriv in din träning i kalendern, packa väskan för nästa dag.

9: När du tränar, våga kliva utanför bekvämlighets zonen, vad kan hända förrutom att du blir lite starkare än igår?

10:HAVE FUN!

Allt här ovan kan bli mycket att tänka på, vissa är självklara men vissa bör man tänka på lite oftare – Vilka 3 punkter blir dina viktigaste? Mina är: 1,5 och 8.

Ha en grym söndag/S

 

 

 

This entry was posted in FOOD, Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

13 Responses to TRÄNINGENS RETURN OF INVESTMENT!

  1. Jessica says:

    Hallelulja & Hurra!

  2. sara says:

    Ja Hurra Jessica – Å snart springer vi:)

  3. Elena says:

    Så bra! Så sant! Mina viktigaste punkter blir nog 1, 5 och 6. Och 8..:-) Jag har målen inom mig, inte tydligt definierade, nedskrivna eller uttalade. Kanske börjar bli dags för det snart?

  4. frida says:

    Riktigt bra!!

  5. Intressant, vettigt och trevligt skrivet Sara!

    Jag tycker din inledning tangerar en ständigt återkommande problematik i branschen och spinner vidare på det- bristen på kreativitet och fel att personer sitter på viktiga positioner och bromsar mångfalden som finns egentligen, om något lite gömd i bakgrunden i frustration. Är personen bakom curves cirkelträning en kvinna eller man? Vad tror du?

    Jag tror branschens gymföretag/kedjor hade mått bra av att likt reklambranschen ha en “kreativ chef” befattning. Idag är branschen bara en “köpa-andra-koncept marknad” och personerna som håller i plånböckerna är i regel ganska idéfattiga själva. Se på svensk musikindustri- där blomstrar kreativiteten och det ger cash in till hela landet Sverige.

    Lite på temat:
    http://gardmark.se/2011/12/branschdagen-fitnessfestivalen/
    http://gardmark.se/2012/03/heta-affarskvinnor/

  6. Fredde says:

    Punkt nummer 7 var klockren. Ska fan skriva det på kylskåpet!

  7. Josephine says:

    Så jäkla bra skrivet!

  8. sara says:

    Oj, härligt att ni gillar inlägget och att ni blir inspirerade! Magnus, bra tänk, jag tror som du att en kreativ chef hade varit fiffigt men jag ska svara bättre på det här imorgon-nu kudden:)
    Trevlig kväll!

  9. Pingback: Return of investment (ROI) | Kristinas kostpepp

  10. UlrikaLE says:

    Väldigt bra skrivet, instämmer i det mesta – men eftersom jag jobbar på ett Curves måste jag protestera eller korrigera lite :)

    Jag reagerade speciellt på detta stycket: “Jag läser också om olika koncept som har börjat dyka upp för kvinnor där det ska räcka med lite cirkel träning där du fint lyfter och drar i lite maskiner i en halvtimme 1-3 ggr i veckan.”

    För det första så är det inget som säger att det är “lite cirkelträning”, maskinerna tål mycket och blir vad man gör dem till. Det handlar inte om att “dra lite fint”. Vi stod på en mässa bredvid några fitness army-killar som först flinade lite åt de smäckra maskinerna, men sedan efter att de provat fick inse att det var rejält jobbigt att köra järnet i 30 sekunder.

    Sen är det är en effektiv halvtimma utan någon vilopaus, går inte att jämföra med 30 min på vanliga gym-maskiner med förflyttning mellan maskiner, ev väntetid för att den är upptagen och inställning av vikt, på Curves är all sådan “dötid” bortplockad.

    Visst finns det kvinnor som bara går och “lullar runt” utan att ta i eller bli svettiga, men det finns lika många som verkligen tränar väldigt hårt och effektivt. För vissa kvinnor, vissa perioder i livet, är tidsaspekten viktig,och det är ju den träning som blir av som är bäst.

    Vi som jobbar där rekommenderar medlemmarna att komma regelbundet, gärna 3 ggr/vecka, och att de ska ta i efter bästa förmåga och inte ligga i någon bekvämlighetszon. De ska svettas och känna att de tränat.

    Sen finns det kvinnor som har skador och därför tränar på annat sätt, där är det mer att likna vid sjuk(frisk)gymnastik. Där kan det vara en stor sak att överhuvudtaget kunna sträcka armarna upp över axlarna, efter att ha varit uträknad av läkare och sjukgymnast.

    Jag tror ingen av våra medlemmar har som mål att se ut som kvinnan på bilden du visade, de inser att det inte är realistiskt.

    Men de vill få en komplett fullgod genomkörning av kroppens stora muskler, inklusive kondition, på kort tid. Alternativet är ofta ingen träning alls, och det tror jag vi är överrens om att det är sämre.

    • sara says:

      Tack för din kommentar Ulrika,bra att även du verkar för att andra människor ska bli starka och friska. Jag är säker på att det finns kunder hos er som tar i när dom tränar och som sagt, allt är bättre än inget. När det kommer till kvinnor som rehabar säger jag inte emot, det är inte det inlägget handlar om. Det inlägget handlar är just om din träning ger det resultatet du önskar och om kvinnorna du talar om är nöjda så är det perfekt, allt handlar som sagt om din målbild och syfte med träningen. På tal om fitness army killarna, så klart att det blir jobbigt, så fort du gör något annat som kroppen inte är van vid blir det jobbigt om det ger resultat på längre sikt är en annan fråga.
      Ang bilden på vältränade tjejen, hmmm -där har vi lite olika åsikter;)
      Inlägget kom till för att jag möter så många människor som tränar o tränar och resultaten uteblir,så klart blir dom besvikna! Onekligen är det ett vanligt förekommande problem då det här är nog det mest lästa,lajkade och delade inlägget på länge. Så ta inte illa upp utan fortsätt att göra det du gör och våga peppa kunder som du ser fastnar i just fällan att mysträna, bara gör en lite check vilket deras mål är och har dom inget mål se till att de får ett:)
      Lycka till med din och andras träning!
      /Sara

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>